Pengikut

Rabu, 11 Mei 2016

Kau Bintang Jalang dan Mentari Gampang

Antara bintang siang dan mentari malam
kita selalu menduga apa kutuk katanya
antara sahabat, cinta dan musuh
sering tertanya fizikal hubungan itu
kelabu dalam definisi celaru

Sembilu lekat ngilu di hati
tercapai mentaliti untuk tafsir duniawi
terbantu hasrat ketika mengenal diri
lebih tepat, "sedar diri"!

Bukan merendah bukan meninggi
aku mungkin segala cuma bukan sesiapa
cuma nama tak bernama
atas dasar panggilan sahaja
kadang terfikir
Dimana maruah yang aku dakap selama ini?

Seterusnya ini membawa kepada kelayakkan
antara aku, kau dan aku
sememang tak tercapai kehendak kau
sebab itu aku samakan kau dengan bintang siang
sumber cahaya tenang yang hilang dipandang
sebab itu aku samakan kau dengan mentari malam
membakar orang yang rayu ketenangan

Kutafsir kau senang 
Kau bintang jalang!
Kau mentari gampang!

-S.Syahmi-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman