Pengikut

Khamis, 17 September 2015

Aku menteri terpaksa sudi!

Aku menteri terpaksa sudi
Dengan monarki yang tak duli
Tak bicara selagi dia bertakhta
Sengaja pekak bila diteriak
Sengaja buta tanpa ditanya

Bukan tak dengar rakyat bersuara
Bukan tak nampak rakyat diseksa
Namun dia raja, aku kulinya
Takut menentang nanti dibuang
Hilang pangkat hilang wang
Aduhai malang
Begitu senang nasibku dipegang...

Aku menteri tanpa mata,
Tanpa telinga, tanpa suara
Selagi dia di atas sana
Siapa aku kalau bukan kuncunya?
Sekadar patung di kerusi kosong
Pak turut terpaksa menyokong
Walau aku dan semua menteri lain
Tahu
Itu semuanya bohong...

Aku tak mahu
Menjadi menteri
Dengan membenarkan bohong

Aku tak mahu
Malaysiaku mati
dengan janji kosong

-s.syahmi-
-Mungkin isi hati seorang menteri-
-Selat Singapura, 16 Sep 15
1600H-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman