Pengikut

Ahad, 11 Oktober 2015

Aku tewas di malam

Sekali lagi
Aku dihempas kilas malam
Tewas
Tak termampu kudrat menahan
Selagi kelam menjadi damai kita
Manusia takkan henti memuja ia
Cukup klise untuk dikait
Asap rokok dan wasap kopi
Konon malam beri makna lelaki
Maaf, bukan aku

Aku dan malam takkan satu
Dua entiti berdikari berbeza erti
Dan definisi yang mengisi?
"Malam; hitam, kelam, dan diam
Aku; pendiam, kelam-kabut dan
hitam"
Tak sama tetapi tanpa rupa

Bagiku malam sekadar malam
Syahdunya bukan di perbuatan
Tetapi hitam itu sendiri
Lebih sekadar berlawan siang
Ia transfigurasi hari
Ia transmigrasi hati
Ia transaksi memori
Ia transformasi naluri

Ketika malam dipuja
Aku tertanya
Berbaloikah puisi ini ditulis
semua kerana diterbit rasa?

-s.syahmi-
-menahan diri dari memuja malam-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman