Pengikut

Khamis, 3 Februari 2011

Tanpa selipar


Biarlah sahut-sahut ayam mengetuk pagi
menjatuhkan embun malas di ujung daun keladi
dan membawa kita secara perlahan
menyungkurkan diri
mencium bau tanah di celah jari kaki sendiri
menyebamkan muka dalam gaya paling abnormal
menghayati detik mistik;abstrak sekali

Tanah yang terselit dicelah jari kaki menjerit
memberitahu semua mata terpaku
aku tak punya selipar unutk dipakai
lambang jahil manusia miskin dipinggiran
tetapi aku bukan miskin
punya akaun Maybank,CIMB dan macam-macam lagi
lebih berisi dari mereka yang memerli

Jadi?Kenapa?Mengapa?
dalam konteks perbandingan kewarasan minda
orang yang tak berselipar dengan kedegilan tersembunyi
diskrit yang meleleh dari lubang hidung keegoan
mereka yang enggan melepas pandang pada aku
yang berjalan tanpa selipar?

Aku mungkin
boleh mengaku aku ini pencinta alam
ingin mesra dengan lebih mendalam
boleh juga jadi sami Buddha menjual gelang
itupun ada juga yang memakai selipar
boleh jadi baru balik dari sembahyang jumaat
kasut mahal dibawa pulangnya kasut tiada
boleh jadi baru lepas dihalau bini kedua
tak sempat capai selipar setelah dia tahu tentang bini ketiga

Boleh jadi macam-macam
macam-macam boleh jadi
kalau seorang lelaki berjalan tanpa selipar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jumlah Paparan Halaman